Cursus Boeddhistisch Mediteren

yoga op de werkvloer bedrijfsyoga

Boeddha heeft een grote verscheidenheid aan meditatietechnieken onderwezen, en de overlevering hiervan bestaat tot op de dag van vandaag. Er zijn twee soorten meditatie: meditatie om kalmte van geest (shamatha) te ontwikkelen en meditatie om analytisch vermogen en wijsheid (vipassana) te ontwikkelen.

Dit kan eenvoudig door bijvoorbeeld de ademhaling bewust te volgen. Dit helpt ons in het dagelijks leven rustiger te zijn en ons minder zinloze zorgen te maken.

Mediteren kan ons helpen om negatieve emoties zoals boosheid, gehechtheid of jaloezie in onszelf te beheersen waardoor een positieve en realistische houding tegenover andere mensen ontwikkelt wordt. Door meditatie doorzien we de fantasieën die we koesteren omtrent wie we zijn, en bouwen we een realistisch zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld op.

Wat zijn de voordelen van mediteren?

Door tijdens mediteren een positieve geestesgesteldheid op te bouwen verandert geleidelijk aan ons gedrag in het dagelijks leven. Onze woede is beteugeld, we zijn beter in staat om beslissingen te nemen en we worden minder vaak ontevreden of rusteloos. Deze resultaten kunnen we al snel ervaren. Omdat meditatie van nature onze geest rustiger maakt, is het ook een goede manier om stress tegen te gaan. Ook in de reguliere medische wetenschap wordt dit tegenwoordig onderkent, en vaak krijgen bijv. hartpatiënten het advies om te gaan mediteren en zo de dagelijkse stress onder controle te krijgen.

Onze eigen geest – onze gedachtestroom en gevoelens – bepaalt hoe we ons voelen, en dat is vaak onafhankelijk van onze directe omstandigheden. Als we ons bijv. zorgen maken over iets wat misschien kan gebeuren of we voelen ons een beetje down, is het vooral onze eigen geest die dit gevoel opwekt. Wanneer we leren om onze geest wat te beheersen, zijn we geleidelijk aan in staat om zelf te kiezen hoe we ons voelen – en wie wil er ongelukkig zijn? Net zoals we ons lichaam kunnen trainen om fit te zijn, zo kunnen we dat ook met onze geest. We kunnen hierdoor niet zo maar alle problemen voorkomen, maar met een gezonde geest en lichaam zijn we wel veel beter in staat om moeilijke situaties aan te kunnen.

Hoe is de cursus opgebouwd?

In 5 lessen gaan we de basis beginselen van mediteren neerzetten.

  1. 04/06: Houding en motivatie
  2. 11/06: Opbouwen van een dagelijkse beoefening
  3. 18/06: Gericht vasthouden van de aandacht
  4. 25/06: Object van aandacht
  5. 02/07: Mediteren op liefdevolle vriendelijkheid

Zoals jullie weten vind ik het erg belangrijk dat we de verbinding maken, de verbinding met onszelf en daardoor zeker ook met elkaar. Het volgen van Yoga is de voorbereiding van het lichaam voor meditatie. Het is zoals de Zon en de Maan of Yin en Yang.

Er zijn 5 bijeenkomsten van 20.30 tot 21.30 uur. De kosten van deze cursus bedragen €. 37,50 en begint op 04 juni. Na deze cursus zal er geëvalueerd worden om te bekijken of er een vervolg cursus komt en/of een wekelijks meditatie uur. Mocht je mee willen doen en de verbinding aangaan met jeZelf (Boeddha) door meditatie (Dharma) en met de meditatiegroep (Sangha) dan zie ik graag je aanmelding.