Mediteren, een levensbehoefte. Boeddha heeft een grote verscheidenheid aan meditatietechnieken onderwezen, en de overlevering hiervan bestaat tot op de dag van vandaag. Er zijn twee soorten meditatie:

  • Meditatie om kalmte van geest (shamatha) te ontwikkelen
  • Meditatie om analytisch vermogen en wijsheid (vipassana) te ontwikkelen.

Een methode is bijvoorbeeld de ademhaling bewust te volgen. Dit helpt ons in het dagelijks leven rustiger te zijn en ons minder zinloze zorgen te maken.

Mediteren kan ons helpen om negatieve emoties zoals boosheid, gehechtheid of jaloezie in onszelf te beheersen waardoor een positieve en realistische houding tegenover andere mensen ontwikkelt wordt. Door meditatie doorzien we de fantasieën die we koesteren omtrent wie we zijn, en bouwen we een realistisch zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld op.

Wat zijn de voordelen van mediteren?

Door tijdens mediteren een positieve geestesgesteldheid op te bouwen verandert geleidelijk aan ons gedrag in het dagelijks leven. Onze woede is beteugeld, we zijn beter in staat om beslissingen te nemen en we worden minder vaak ontevreden of rusteloos. Deze resultaten kunnen we al snel ervaren. Omdat meditatie van nature onze geest rustiger maakt, is het ook een goede manier om stress tegen te gaan. Ook in de reguliere medische wetenschap wordt dit tegenwoordig onderkent, en vaak krijgen bijv. hartpatiënten het advies om te gaan mediteren en zo de dagelijkse stress onder controle te krijgen.

Onze eigen geest – onze gedachtestroom en gevoelens – bepaalt hoe we ons voelen, en dat is vaak onafhankelijk van onze directe omstandigheden. Als we ons bijv. zorgen maken over iets wat misschien kan gebeuren of we voelen ons een beetje down, is het vooral onze eigen geest die dit gevoel opwekt. Wanneer we leren om onze geest wat te beheersen, zijn we geleidelijk aan in staat om zelf te kiezen hoe we ons voelen – en wie wil er ongelukkig zijn? Net zoals we ons lichaam kunnen trainen om fit te zijn, zo kunnen we dat ook met onze geest. We kunnen hierdoor niet zo maar alle problemen voorkomen, maar met een gezonde geest en lichaam zijn we wel veel beter in staat om moeilijke situaties aan te kunnen.

Mocht je mee willen doen en de verbinding aangaan met jeZelf (Boeddha) door meditatie (Dharma) en met de meditatiegroep (Sangha) dan horen we dat graag van je.

Hoe is de les opgebouwd?

In de les ontvang je les in de twee soorten meditatie en achtergrond informatie over boeddhistisch mediteren en de filosofie.

We komen wekelijks bij elkaar op de maandag van 18.15 tot 19.15. Je kunt op ieder moment instromen in deze groep en je hoeft geen ervaring in mediteren te hebben.

Je kunt kiezen om te beginnen met een reeks van 5 lessen of je kiest voor een abonnement zodat je wekelijks in groepsverband kunt mediteren.

Mocht je binnen ons centrum ook yogales volgen of willen gaan volgen, dan kun je abonnement 2 of 3 kiezen.

Sluit Menu