Dru Yoga

Dru-yoga, ook wel “yoga van het hart”. Het is een bewegelijke zachte vorm van yoga die onder andere werkt met series. Deze series worden Energy Block Release (EBR) genoemd.

Daarnaast bestaat Dru Yoga uit verschillende onderdelen. Zo zijn er de klassieke yoga asana’s (houdingen). Maar ook  pranayama (de wetenschap van de ademhaling) evenals mudra’s (handgebaren). Daarnaast wordt er ook gebruikt gemaakt van positieve affirmaties en bekrachtigende visualisaties. Aan het einde van iedere les een diepe ontspanning. Zodoende kan men er bijvoorbeeld energiek, uitgerust en vrolijk van worden.

Dru-yoga werkt onder andere met chakra’s en in het bijzonder het hartchakra. Dit gebeurt op basis van golvende en vloeiende bewegingen die worden ondersteund door muziek. Hierdoor word de prana weer op gang gebracht. Bij dru-yoga speelt ook pranayama (ademhaling) een grote rol. Verder kenmerkt het zich door buigingen van de gewrichten en het werken aan kernstabiliteit. Daarbij de golvende en draaiende bewegingen van de ruggengraat. Net als meditatieve oefeningen. Daarnaast komen de klassieke yogahoudingen (asana’s) ook aan bod omdat deze asana’s immers bijzonder heilzaam zijn.

Dru-yoga gaat uit van zachte en vloeiende bewegingen met een gecontroleerde ademhaling. Daarom is Dru Yoga niet alleen een sierlijke maar ook een krachtige manier om stress te verminderen. Dru-yoga is stevig verankerd in de eeuwenoude yogatraditie. Het is goed voor lichaam en geest maar bevordert daarbij ook de innerlijke stabiliteit. Daarnaast draagt het in het bijzonder bij aan een positieve en mondige levenshouding.

In dru-yoga is er sprake van vijf stadia:

  1. Activatie
  2. Energy block release
  3. Dru yoga houdingen en sequenties
  4. Ontspanning
  5. Meditatie

Dru is afgeleid van het Sanskriet woord voor het “stille punt”.  Het onbeweeglijke middelpunt van het draaiende wiel, de stilte in het oog van de orkaan. Een manier om in de wereld te staan zonder beïnvloed te worden door de onrust en de voortdurende verandering.  Het bevordert de innerlijke stabiliteit. Zodoende volgt hieruit een positieve en pro-actieve levenshouding. Samengevat Dru Yoga is goed voor de rust in lichaam en geest.

Om maximaal profijt te hebben van de oefeningen zijn er zeven sleutels die helpen de nuances van Dru Yoga te ontdekken. Ze helpen je lichaam te herstellen en in balans te blijven.

  1. Vloeiende Beweging.
    In Dru Yoga streven we altijd naar een vloeiende combinatie van beweging en ademhaling. Een vloeiende combinatie zorgt ervoor dat latente energie sneller stroomt.
  2. Adem.
    Met behulp van de ademhaling richten we de aandacht op verschillende delen van het lichaam. Zo geef je jezelf nieuwe kracht en laat je spanning en pijn los.
  3. “Zachte” Gewrichten.
    Doel is om tijdens de beweging zowel kracht als ontspanning en soepelheid te ontwikkelen. Daarom zet je gewrichten niet op slot, maar houd ze zacht.
  4. Kern Stabiliteit.
    Door middel van het beoefenen van Dru Yoga wordt de juiste spierbalans op natuurlijke wijze verbeterd. Met de nadruk op vloeiende bewegingen in een groot aantal houdingen. Met de bedoeling het versterken van de houdingsspieren. Daarnaast komen de bewegingsspieren weer op lengte.
  5. Golvende Beweging van de Wervelkolom.
    Als we de rug van onder naar boven in een golvende beweging op een natuurlijke wijze bewegen en op de juiste manier ademen, sturen we levenskracht en energie naar de wervelkolom. Hieruit volgt een ongehinderde circulatie van de vloeistof in de wervelkolom en stimuleert het uitscheidingsproces.
  6. Draaiing van de Wervelkolom.
    Een draaiende beweging begint altijd bij de basis van de wervelkolom en komt omhoog naar de nek. Het hoofd draait altijd als laatste. Als je terug draait begin je ook weer bij de basis.
  7. Dru-Punten.
    In de stroom van de beweging zijn stiltepunten te onderscheiden, waarin de energie krachtig voelbaar kan zijn. Je ontwikkelt een dieper bewustzijn van de stilte in jezelf en het energieveld om je heen.

De Dru yoga les wordt gegeven met persoonlijke instructie in kleine groepen. Daarnaast kan iedereen rekenen op persoonlijke aandacht in een ontspannen sfeer. Maar ook doet iedereen de les mee op zijn / haar niveau.

Abonnementsvormen:

Abonnement 1: 1 les per week, 1 les blok (10 lesweken) €. 100,00
(1 vaste yogales en lesdag)

Abonnement 2: 2  lessen per week, 1 les blok (10 lesweken) €. 150,00
(2 vaste yogalessen en lesdagen, alle les combinaties mogelijk)

Abonnement 3: onbeperkt aantal lessen per week, 1 les blok €. 200,00
(Je kunt met elke les meedoen, volgens het lesrooster)

Extra losse 75 minuten les €. 12,50

 aanmelden yogales