Hatha Yoga

De klassieke Hatha Yoga is erop gericht om in jouw eigen kracht te komen. Daarom gaan we in de les via inspanning naar ontspanning. Als eerste beginnen we met het lichaam op te warmen. Daarna gaan we energieblokkades opheffen. Daarna gaan we de heilzame yoga houdingen (asana’s) doen gevolgd door ademhalingsoefeningen (pranyama). Als laatste een diepe ontspanning.

Het doel van Hatha yoga is het bevorderen van jouw conditie, gezondheid en ontspanning. Bijgevolg is dat je lichaamsbewustzijn verbeterd en je lichaam soepeler en krachtiger wordt.

Hatha yoga is geen “work-out” of gymnastiekles maar een “work-in”. Het gaat niet om je lenigheid maar om aan je blokkades te werken. Hieruit volgt dat je energie kan stromen en zo tot ontspanning te komen. We gebruiken de yogahoudingen om naar binnen te gaan waardoor we ons bewustzijn verhogen.

Iedere positie van het lichaam beïnvloedt de energiestroom van het lichaam.  Net zoals de energiestroom weer het bewustzijnsniveau beïnvloedt. Iedere houding heeft bovendien weer een ander effect op onze energie. Daarom voegen we ze samen om energie op te laten stijgen naar het brein. Hieruit volgt dat we een staat van kalm vitaal bewustzijn bereiken en het bewustzijn van wie je bent te vergroten.

Aan de andere kant houdingen alleen zijn niet genoeg. Daarnaast hebben we ook de kracht van de geest nodig. In yoga doen we dit onder andere door gebruik van affirmaties. Iedere asana (yogahouding) heeft zijn eigen affirmatie. Deze is speciaal ontworpen om het natuurlijke effect van de fysieke houding op je staat van bewustzijn te versterken.

De les is door iedereen te volgen en systematisch opgebouwd:

  • Aarding; contact met jezelf maken door verstilling en ademhaling.
  • Activatie; het lichaam opwarmen en voorbereiden voor de oefeningen.
  • Stretchen; ontspannen rekken en strekken van spieren op de ademhaling.
  • Asana’s; klassieke yogahoudingen.
  • Sequenties; vloeiende yogahoudingen.
  • Pranayama’s; ademhalingsoefeningen voor meer energie.
  • Yoga Nidra; totale ontspanning. 

In het Westen is hatha yoga vooral een populair middel om te onthaasten of stress te verminderen. Daarnaast wordt aan de technieken ook een gunstig effect toegeschreven op het zenuwstelsel, de klieren en andere belangrijke organen. Bovendien treedt er in het algemeen een versoepeling van het lichaam op.

De Hatha yogales wordt gegeven met persoonlijke instructie en in kleine groepen. De groepen bestaan uit dames en heren. Iedereen kan rekenen op persoonlijke aandacht in een ontspannen sfeer. De les wordt zo gegeven dat iedereen meedoet op zijn / haar niveau. Samengevat elke oefening, hoe groot of klein, heeft altijd een grote uitwerking. De Hatha yogales duurt 75 minuten.

Abonnementsvormen:

Abonnement 1: 1 les per week, 1 les blok (10 lesweken) €. 100,00
(1 vaste yogales en lesdag)

Abonnement 2: 2  lessen per week, 1 les blok (10 lesweken) €. 150,00
(2 vaste yogalessen en lesdagen, alle les combinaties mogelijk)

Abonnement 3: onbeperkt aantal lessen per week, 1 les blok €. 200,00
(Je kunt met elke les meedoen, volgens het lesrooster)

Extra losse 75 minuten les €. 12,50

aanmelden yogales