Lu Jong Bewegingsleer

Lu Jong Tibetaanse Helende Yoga is ‘meditatie in beweging’. De bewegingen ondersteunen het zelfhelend vermogen van het lichaam en verhogen daarnaast ook de innerlijke warmte. Hierdoor kun je een gezond lichaam houden maar ook nieuwe ziektes voorkomen.

Met deze bewegingsleer brengen we de aandacht helemaal in het moment. Kortom Mindfulness. Deze yoga vorm bestaat uit 23 oefeningen die bijzonder eenvoudig te leren zijn en waarvoor je niet lenig hoeft te zijn. Het is een fysieke praktijk die zich richt op onze gezondheid op een medisch niveau. Daarnaast ook een energetische praktijk die zich richt op onze gezondheid op een spiritueel niveau.

De Tibetaanse bewegingsleer is 8000 jaar oud en werd beoefend door monniken die ver weg van medische hulp, hiermee zelf hun lichaam én geest gezond hielden. Zij die hoog in de bergen leefden, leefden in nauw contact met de natuur.  Als gevolg hiervan hadden zij in de gaten dat de elementen in de natuur (aarde, wind, vuur en water) ook in hun eigen lichaam aanwezig waren. Door de natuur en de dieren die om hen heen leefden goed te bestuderen, ontstonden er vloeiende bewegingen gecombineerd met de ademhaling.

Het doel was de elementen in het lichaam te zuiveren en in hun oorspronkelijk staat terug te brengen. Zo kregen ze het voor elkaar gezond te blijven, de harmonie tussen lichaam en geest te behouden en (lichamelijke en geestelijke) blokkades te laten verdwijnen. Later werden de bewegingen en ademhalingsoefeningen aangevuld met kennis uit de Tibetaanse Geneeskunde en het Tibetaans Boeddhisme.

Lu jong is een Tibetaanse bewegingsleer. De bewegingen helpen bij de overdracht van hitte en energie in het lichaam. Het komt uit de Dözchen Bon en Trantrayana traditie. De gewaardeerde leermeester Tulku Lobslang heeft uit de verschillende scholen / stromingen een verzameling gemaakt van 23 oefeningen. Hij heeft de Lu Jong oefeningen aangepast zodat wij deze met ons westers lichaam kunnen uitvoeren. Gedurende ons leven zetten emoties en gedachtepatronen zich vast in ons lichaam. Door de juiste bewegingen en de adem kunnen we deze blokkades losmaken, laten we onrustige gedachten gaan en komen we in contact met onze innerlijke rust. De bewegingen worden gecombineerd met een bewuste ademhaling en kunnen door iedereen uitgevoerd worden.

Algemene voordelen Lu Jong.
Bevordert heling door evenwicht te brengen in lichaam, adem en geest. Door het gebruik van het lichaam en de training ervan kan met het hele Zelf transformeren. De oefeningen geven daarnaast meer energie, kracht, ruimte, rust, helderheid en zorgen voor een soepele ruggengraat.

Voordelen fysieke gezondheid.
Bij regelmatige beoefening krijgt men weerstand tegen ziekte, grotere algemene kracht, beter immuunsysteem en uithoudingsvermogen. Bij intensieve beoefening worden ook de zintuigen krachtiger. De bewegingen helpen bovendien bij de overdracht van hitte en energie in het lichaam.

Voordelen mentale gezondheid.
Balanceren van de geest. Loslaten van negatieve emoties. Groeien van vreugde en mededogen. Leren de geest te gebruiken om de energie in ons lichaam te richten; blokkades los te maken en het helingsproces te faciliteren.

Voordelen energetische gezondheid.
De wind (adem) reist door onze subtiele kanalen en knooppunten. Door het controleren van deze wind kunnen we onze ziektes en onbalansen genezen.

Hoe lu Jong functioneert:

  1. Vorm en beweging.
    De vorm of positie is belangrijk om het lichaam voor te bereiden terwijl de bewegingen op bepaalde punten afwisselen druk uitoefenen en loslaten.
  2. Zorg voor de wervelkolom.
    De wervelkolom is de batterij voor het hele lichaam. De wervelkolom is verbonden met onze kanalen, zenuwen, organen en ledematen. Ziekte ontstaat in de wervelkolom door een blokkade van wind, zuurstof of bloed.
  3. Opent de lichaamskanalen en chakra’s (knooppunten van energiekanalen) door het sturen van de adem (wind).
  4. Transformeert de elementen in hun zuivere toestand. De elementen, Ruimte, Aarde, Lucht, Vuur en Water worden gebalanceerd en gezuiverd.

In totaal worden er 23 oefeningen gedaan in Lu Jong niveau 1 van Tulku Lobslang. Ze zijn onderverdeeld in vier hoofdgroepen:

De bewegingen van de vijf elementen.

  1. Tibetaanse gans die water drinkt. Element Ruimte. Heilzaam voor alle ziektes, met inbegrip van wind-, gal- slijm- en bloedziektes
  2. De yak schuurt zijn schouders. Element Aarde. Heilzaam voor alle nieuwe hitte ziektes.
  3. Het wild paard gaat liggen. Element Lucht. Heilzaam voor gal- en slijmziektes.
  4. De valk draait in de wind. Element Vuur. Heilzaam voor oude hitte ziektes.
  5. Een nieuwe berg ontstaat tussen de 4 continenten. Element Water. Heilzaam voor koude ziektes en slijmziektes.

De bewegingen van de vijf lichaamsdelen.

  1. Het hoofd bewegen. Heilzaam bij hoofd- en nekproblemen.
  2. De grijpende gier. Heilzaam voor de gewrichten van handen polsen en schouders. Vermindert de pijn en zwelling in deze streken. Heilzaam bij reuma en artritis.
  3. Een driehoek maken. Heilzaam voor het bovendeel van het lichaam, bovenrug en schouders. Heilzaam bij ademhalingsproblemen, astma, hoesten.
  4. Draaiende vajra. Heilzaam voor de lage rug vooral 13e en 14e wervel.
  5. De kameel gaat staan. Heilzaam voor het onderste deel van het lichaam en de gewrichten van de heupen en benen. Heilzaam bij reuma, artrose en artritis.

De bewegingen voor de vijf vitale organen.

  1. Schoonheid tonen. Heilzaam voor de nieren. Opent ook de heupen.
  2. Draad spinnen. Heilzaam voor het hart en levenskanalen. Helpt de pijn te verminderen in de borststreek, de hoge rug en de schouders.
  3. Fluit spelen. Heilzaam voor de longen.
  4. De berg omhelzen. Heilzaam voor de milt.
  5. Een knoop maken. Heilzaam voor de lever. Helpend voor de longen. Helpt bij diarree.

De bewegingen voor de zes condities.

  1. De oceaan bewegen. Heilzaam bij alle verteringproblemen. Heilzaam oor problemen van inflammatie zoals artritis, reuma, kanker en bloedziektes. Helpend voor mensen met een te laag lichaamsgewicht, voor blaren, waterretentie, huidproblemen en lepra.
  2. Het hemelse verhogen. heilzaam bij het verminderen van tumoren. helpt bij incontinentie, diaree en prostaatproblemen.
  3. De beweging van de kikker. Heilzaam bij het verminderen van waterretentie vooral in de benen en knieën.
  4. Verstrengelende bomen. Heilzaam bij koude ziektes. Verhoogt lage temperatuur in de nieren, verhoogt de lichaamstemperatuur. Verhoogt de energie en het gevoel van gelukzaligheid.
  5. De oorsprong van de bron. Heilzaam voor het versterken van de ogen en de zintuigen. Vermindert rimpels en brengt verjonging. Helpend bij kropgezwellen en bij het verhogen van de smaakgevoeligheid.
  6. Het wensvervullend juweel ontvangen. Heilzaam bij depressie. Verlicht boosheid en verdriet. Verbetert onmiddellijk de stemming.

Twee bijkomende bewegingen.

  1. Voor inslaapproblemen. Helpt om in slaap te komen.
  2. Voor problemen om wakker te blijven. Heilzaam om waakzaamheid en alertheid te verhogen.

Elke beweging is een continue, vloeiende beweging. Iedere beweging wordt zeven keer uitgevoerd. Daarna ademen we de onzuivere wind uit; Lung Ro Sel. Door de beoefening van Lu Jong Tibetaanse Helende Yoga worden onze innerlijke kanalen open, helder en flexibel. Daardoor kunnen wij open bloeien en onze vlam van mededogen ontwikkelen. Door de beoefening van Lu Jong trainen wij onze kanalen, zodat wij een stralende gezondheid houden / krijgen en een levendige geest.

De Lu Jong Tibetaanse Helende Yoga les wordt gegeven met persoonlijke instructie in kleine groepen. Iedereen kan rekenen op persoonlijke aandacht in een ontspannen sfeer. De oefening, hoe groot of klein uitgevoerd, heeft altijd een grote heilzame uitwerking. Bij psychische- of lichamelijk klachten dien je altijd een arts te raadplegen.

Je kunt hier de folder over Lu Jong Tibetaanse Helende Yoga en Tulku Lobslang downloaden: Lu Jong flyer

Tulku Lobsang

Abonnementsvormen:

Bij Yogacentrum De Zonnegroet kun je gebruik maken van 3 verschillende soorten abonnementen. Je kunt dan 1, 2 of een onbeperkt aantal yogalessen per week volgen. Dit gedurende een lesblok van 12 lessen. Een andere mogelijkheid is een strippenkaart van 10 lessen die 6 maanden geldig is of van 5 lessen die 3 maanden geldig is.

Yoga abonnement 1

  • 1 les per week, 1 les blok (12 lesweken) €. 120,00
  • 1 vaste yogales en lesdag

Yoga abonnement 2

  • 2  lessen per week, 1 les blok (12 lesweken) €. 190,00
  • 2 vaste yogalessen en lesdagen, alle les combinaties mogelijk

Yoga abonnement 3

  • onbeperkt aantal lessen per week, 1 les blok (12 lesweken) €. 220,00
  • Je kunt met elke les meedoen, volgens het lesrooster

Yoga strippenkaart

  • 10 yogalessen, 6 maanden geldig €.125,00
  • 05 yogalessen, 3 maanden geldig €.75,00
  • Je kunt met elke les meedoen mits er plek is, volgens het lesroosteraanmelden yogales