Lu Jong Tibetaanse Helende Yoga is ‘meditatie in beweging’. De bewegingen ondersteunen het zelfhelend vermogen van het lichaam en verhogen daarnaast ook de innerlijke warmte. Hierdoor kun je een gezond lichaam houden maar ook nieuwe ziektes voorkomen. Met deze bewegingsleer brengen we de aandacht helemaal in het moment. Kortom Mindfulness. Deze yoga vorm bestaat uit 4 series met in totaal 23 oefeningen die bijzonder eenvoudig te leren zijn en waarvoor je niet lenig hoeft te zijn. Het is een fysieke praktijk die zich richt op onze gezondheid op een medisch niveau. Daarnaast ook een energetische praktijk die zich richt op onze gezondheid op een spiritueel niveau

De Tibetaanse bewegingsleer is 8000 jaar oud en werd beoefend door monniken die ver weg van medische hulp, hiermee zelf hun lichaam én geest gezond hielden. Zij die hoog in de bergen leefden, leefden in nauw contact met de natuur.  Als gevolg hiervan hadden zij in de gaten dat de elementen in de natuur (aarde, wind, vuur en water) ook in hun eigen lichaam aanwezig waren. Door de natuur en de dieren die om hen heen leefden goed te bestuderen, ontstonden er vloeiende bewegingen gecombineerd met de ademhaling.

Het doel was de elementen in het lichaam te zuiveren en in hun oorspronkelijk staat terug te brengen. Zo kregen ze het voor elkaar gezond te blijven, de harmonie tussen lichaam en geest te behouden en (lichamelijke en geestelijke) blokkades te laten verdwijnen. Later werden de bewegingen en ademhalingsoefeningen aangevuld met kennis uit de Tibetaanse Geneeskunde en het Tibetaans Boeddhisme.

Hoe Lu Jong functioneert:

  1. Vorm en beweging.
    De vorm of positie is belangrijk om het lichaam voor te bereiden terwijl de bewegingen op bepaalde punten afwisselen druk uitoefenen en loslaten.

  2. Zorg voor de wervelkolom.
    De wervelkolom is de batterij voor het hele lichaam. De wervelkolom is verbonden met onze kanalen, zenuwen, organen en ledematen. Ziekte ontstaat in de wervelkolom door een blokkade van wind, zuurstof of bloed.

  3. Opent de lichaamskanalen en chakra’s (knooppunten van energiekanalen) door het sturen van de adem (wind).

  4. Transformeert de elementen in hun zuivere toestand. De elementen, Ruimte, Aarde, Lucht, Vuur en Water worden gebalanceerd en gezuiverd.

Lu Jong is een Tibetaanse bewegingsleer. De bewegingen helpen bij de overdracht van hitte en energie in het lichaam. Het komt uit de Dözchen Bon en Trantrayana traditie. De gewaardeerde leermeester Tulku Lobslang heeft uit de verschillende scholen / stromingen een verzameling gemaakt van 23 oefeningen. Hij heeft de Lu Jong oefeningen aangepast zodat wij deze met ons westers lichaam kunnen uitvoeren. Gedurende ons leven zetten emoties en gedachtepatronen zich vast in ons lichaam. Door de juiste bewegingen en de adem kunnen we deze blokkades losmaken, laten we onrustige gedachten gaan en komen we in contact met onze innerlijke rust. De bewegingen worden gecombineerd met een bewuste ademhaling en kunnen door iedereen uitgevoerd worden.

Elke beweging is een continue, vloeiende beweging. Iedere beweging wordt zeven keer uitgevoerd. Daarna ademen we de onzuivere wind uit; Lung Ro Sel. Door de beoefening van Lu Jong Tibetaanse Helende Yoga worden onze innerlijke kanalen open, helder en flexibel. Daardoor kunnen wij open bloeien en onze vlam van mededogen ontwikkelen. Door de beoefening van Lu Jong trainen wij onze kanalen, zodat wij een stralende gezondheid houden / krijgen en een levendige geest.

De Lu Jong Tibetaanse Helende Yoga les wordt gegeven met persoonlijke instructie in kleine groepen. Iedereen kan rekenen op persoonlijke aandacht in een ontspannen sfeer. De oefening, hoe groot of klein uitgevoerd, heeft altijd een grote heilzame uitwerking. De les begint met een korte activivatie waarna we de bewegingen van de 5 elementen uitvoeren en daarna 1 van de 3 andere series. We sluiten af met een korte meditatie.  Bij psychische- of lichamelijk klachten dien je altijd een arts te raadplegen. 

Algemene voordelen.
Bevordert heling door evenwicht te brengen in lichaam, adem en geest. De oefeningen geven daarnaast meer energie, kracht, ruimte, rust, helderheid en zorgen voor een soepele ruggengraat.

Fysieke gezondheid.
Bij regelmatige beoefening krijgt men weerstand tegen ziekte, grotere algemene kracht, beter immuunsysteem en uithoudingsvermogen. Bij intensieve beoefening worden ook de zintuigen krachtiger. De bewegingen helpen bovendien bij de overdracht van hitte en energie in het lichaam.

Mentale gezondheid.
Balanceren van de geest. Loslaten van negatieve emoties. Groeien van vreugde en mededogen. Leren de geest te gebruiken om de energie in ons lichaam te richten; blokkades los te maken en het helingsproces te faciliteren.

Energetische gezondheid.
De wind (adem) reist door onze subtiele kanalen en knooppunten. Door het controleren van deze wind kunnen we onze ziektes en onbalansen genezen.

Sluit Menu