Kernstabiliteit, je centrale houdingsspieren en Dru Yoga

Kernstabiliteit, je centrale houdingsspieren en Dru Yoga

Kernstabiliteit ofwel core stability is een essentieel onderdeel binnen het uitoefenen van de yogahoudingen. In de Dru Yoga lessen geven wij aan het juist gebruik van de centrale houdingsspieren veel aandacht.

Training van de diepe houdingsspieren is voor iedereen, sporter of niet sporter, belangrijk. De diepe houdingsspieren zitten letterlijk verborgen onder de oppervlakkige spieren en zijn daardoor minder zichtbaar en voor de meeste mensen ook moeilijker te voelen. De dwarse buikspier bijvoorbeeld is een diepe spier, die samen met de bekkenbodemspier en rugspieren een korset vormt dat je onderrug en bekken stabiliseert. Het trainen en leren activeren van deze spieren heeft een stabiliserende invloed op de rug. Vaak is een tot twee jaar training nodig om deze spieren bewust in te zetten. In het begin zul je moeilijk geloven dat daar echt spieren zitten. En zo is het met alle diepe spieren, je moet wel wat graafwerk verrichten om ze beschikbaar te krijgen. Door het steeds actief gebruiken van deze spieren ga je deze trainen. Elke keer ontdek je nieuwe mogelijkheden en ga je steeds meer de diepere spieren gebruiken.

Wat is kenmerkend voor Dru Yoga

  • Alle gewrichten worden ‘zacht’ en ontspannen gehouden tijdens de bewegingen. Je werkt wel met zachte kracht zodat de spieren geactiveerd zijn. Op die manier ontwikkel je flexibiliteit en zo kan subtiele energie vrij stromen.
  • Dru Yoga docenten zijn erin getraind om hun lessen aan te passen aan elk conditieniveau van de leerlingen. Voor een les met stevige houdingen, geschikt voor een fysiek hoger conditioneel niveau  tot een les met zachte dynamische bewegingen bij een lager conditioneel niveau.
  • Energy Block Release – reeksen zijn eenvoudig uit te voeren, vloeiende bewegingen die helpen om spanning en energie blokkades zowel fysiek als emotioneel en mentaal los te laten.
  • In Dru Yoga ontstaan alle bewegingen vanuit de rug, immers “je bent zo jong als je rug flexibel is”.
  • De ‘tri-spinal wave’, de golfbeweging van de wervelkolom en de draaiing van de wervelkolom zijn de hoofdkenmerken van Dru Yoga; zij zorgen voor een gezonde en actieve wervelkolom.
  • Een grondig begrip van de kernstabiliteit – de centrale houdingsspieren- is een van de belangrijkste aandachtspunten.
  • Met Dru Yoga werk je ook aan het in balans brengen van de energie centra in je lichaam en open je de toegang naar de krachtige energie van het hart.
  • Binnen de zachte stroom van bewegingen ontstaan er binnen een  Dru Yoga les momenten van stilte die we de ‘Dru momenten van stilte” noemen.
  • In essentie is de doelstelling van Dru Yoga
    – het verlichten van stress
    – je eigen balans vinden binnen de druk van ons moderne bestaan

Wil je meer achtergrond informatie en een oefening om thuis te doen, check dan deze link: https://druyoga.com/yoga-online/video/core-stability

Sluit Menu
×

Winkelmand

1
Heb je een vraag? Je kunt een whatsapp sturen! Wij reageren z.s.m.