Wetenschappelijk bewezen voordelen van meditatie

Wetenschappelijk bewezen voordelen van meditatie


Betere slaap                                                                       

Meditatie verbetert de kwaliteit van de nachtrust, de hoeveelheid slaap en de efficiency van de slaap. Door de verbeterde nachtrust wordt ook de kwaliteit van het leven overdag beter.

Betere focus en concentratie                                         
Verschillende studies (o.a. Harvard University) hebben aangetoond dat meditatie de Alpha Golven in de hersenen doet toenemen.Hierdoor kunnen we beter en makkelijker studeren, meer informatie verwerken en zijn we creatiever.

Lagere bloeddruk                                                                      
In Amerika heeft ongeveer 1 op de 3 mensen een verhoogde bloeddruk. Hierdoor is er meer kans op hart- en vaatziekten, nieraandoeningen en hersenbloedingen. In een studie van de Universiteit van Kentucky wordt aangetoond dat regelmatig mediteren de bloeddruk aanzienlijk verlaagt.

Sterker immuunsysteem                                              
Jon Kabat-Zinn injecteerde een aantal deelnemers van een meditatieprogramma met een virus om te testen hoe hun immuunsysteem daarop zou reageren. Deze mensen bewezen een sterker immuunsysteem te hebben en sneller te herstellen dan mensen die niet mediteerden.

Minder angst                                                               
Ook liet Jon Kabat-Zinn zien dat mensen die mediteren minder last van angsten hebben.Al na een paar weken mediteren (dagelijks 45 minuten) hadden studenten minder angsten dan de controle groep.Op het internet vind je een video (Engelstalig) van Jon Kabat-Zinn.

Verminderde schrikreactie                                                  
Zowel mens als dier vertonen een schrikreactie als er iets plotseling gebeurt. Door regelmatig te mediteren neemt de ontspanning en de focus dusdanig ook plotselinge prikkels ons niet kunnen afleiden. Dit is een van de grootste voordelen van meditatie omdat er een sterke relatie is tussen de schrikreactie en angst: hoe minder schrikreacties iemand ervaren heeft, hoe minder angstig iemand is. Angst levert stress op en voortdurend onder stress staan zorgt voor een overspannen zenuwstelsel, burnout en depressies.


Meer emotionele balans                                                          

Soms is de wereld, zeker in de Westerse wereld, om ons heen een soort tornado. Er gebeurt van alles waar we geen invloed op hebben. Waar we echter wél invloed op kunnen hebben is hoe we met deze prikkels omgaan; hoe we reageren vanuit onze gedachten en emoties. Mensen die regelmatig mediteren laten zich door een storm niet alle kanten op blazen. Zij blijven kalm en krachtig in het midden. Een onderzoek uit 2012 heeft aangetoond dat door meditatie blijvende emotionele balans oplevert.

Afnemen en/of voorkomen van een depressie
Mensen met een depressie piekeren. Hun gedachten blijven maar rondtollen. Zij leven daardoor constant in het verleden of in de toekomst omdat ze blijven denken over wat er gebeurd is of wat er komen gaat. Onderzoek heeft aangetoond dat meditatie helpt om meer in het moment te leven. Door je meer bewust te zijn van het NU ben je automatisch minder bezig met het verleden en de toekomst.

Compassie                                                            
Mensen die mediteren ontwikkelen meer compassie. Niet alleen voor anderen maar ook voor zichzelf. Toen de Dalai Lama voor het eerst de westerse wereld bezocht, was hij verbaasd dat de betekenis van het woord ‘compassie’ slechts verwees naar compassie voor anderen. In het Boeddhisme betekent compassie zowel compassie hebben voor anderen als voor jezelf. Door te mediteren kunnen we compassie trainen (en wijsheid en vrede en vreugde… )

Minder gevoelend van eenzaamheid
Eenzaamheid is een groot, vaak verborgen, probleem. Ook in Nederland. Een gevoel van eenzaamheid kan zowel onze fysieke als onze mentale gezondheid beschadigen.Een studie van J. David Creswell heeft aangetoond dat 30 minuten mediteren per dag het gevoel van eenzaamheid drastisch kan verlagen. Door meditatie komen we in een andere bewustzijns laag waarbij verbondenheid met alles en iedereen om ons heen erváren kan worden…

Kortom: je wordt gelukkiger                                                      
Social psycholoog Daniel Goleman heeft in zijn boek ‘Destructieve  Emoties’ verschillende experimenten gedaan met Lama Oser. Lama Oser heeft méér dan dertig jaar ervaring met mediteren.Hersenscans wijzen uit dat zijn verbinding tussen de linker- en de rechterhersenhelft (het corpus callosum of de hersenbalk) beter functioneert dan bij de gemiddelde mens.De hersenbalk bevat meer dan 200 miljoen zenuwuitlopers die ervoor zorgen dat de twee hersenhelften (verstand en gevoel) informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Hoe beter deze functie is, hoe gelukkiger mensen zich voelen.

Gun jij jezelf ook deze voordelen?
Wij komen wekelijks bij elkaar om in groepsverband om boeddhistisch te mediteren en te filosoferen op maandag 18.30 tot 19.30. 

Maandelijks op donderdagavond geven we een inleiding voor als je nog helemaal geen of weinig ervaring hebt in mediteren en je kennis wilt maken met boeddhistische mindfulness en meditatie.In deze inleiding komen de basiskenmerken zoals zithouding, motivatie, soorten meditatie en meer achtergrond informatie aan bod.
Sluit Menu
×

Winkelmand