Yoga geeft ontspanning, souplesse en energie.

Yoga geeft ontspanning.
Even kun je alles loslaten. Je hoofd is niet gericht op het volgende ding dat je doen moet. Gedachten komen en gaan zonder dat je er iets mee hoeft te doen. Zo ontspant je hoofd. Tegelijkertijd doe je allerlei oefeningen die vriendelijk zijn voor het lichaam en waarmee je spierspanning loslaat. Yoga helpt je opnieuw te leren ontspannen.

 Door yoga kom je in het hier en nu
Tijdens de yogales ben je helemaal gefocussed op de houdingen die je lichaam aan neemt. Je zakt dus in je lichaam. Dat is vergelijkbaar met sport, alleen zit er in yoga geen prestatiecomponent. Het is goed zoals het is. Door dit regelmatig te oefenen met yoga leer je dat ook te doen met dagelijkse dingen.

Yoga leert je om je grenzen te kennen en respecteren
Doordat er geen prestatiecomponent in yoga zit ben je veel meer bezig met het ervaren, herkennen en respecteren van je lichamelijke en geestelijke grenzen. Misschien voel je dat die draai die de vorige keer zo goed ging nu wat minder gaat, je bent vandaag wat stijver in die spieren. In het begin verzet je je daar misschien tegen, maar na een paar keer yoga te hebben beoefend zul je zien dat iedere yogales anders is. Jij bent namelijk ook iedere keer anders. De ene dag heb je meer energie dan de andere, een volgende keer ben je wat flexibeler of juist stijver.

Het is fijn om te gaan zien dat je niet steeds dezelfde kunt en hoeft te zijn. Vanuit dat besef ga je ook niet meer duwen om toch die draai te kunnen maken. Je gaat tot waar je kunt en respecteert de grens van die dag. Een waardevolle les die het lichaam ons leert, want zo kunnen we ook met onze geest leren omgaan. Handelen naar wat er in dit moment wel en niet kan, en dat oké vinden.

 Yoga leert je (opnieuw) communiceren met je lichaam
Je begint te zien dat je lichaam reageert op jouw innerlijke grenzen en dat dit per dag kan verschillen. Ook ga je herkennen dat bepaalde patronen in lichamelijke reacties terugkeren. Een bekend voorbeeld is spierpijn in de schouders bij teveel stress. Maar het kan ook zijn dat je sneller duizelig bent in bepaalde situaties, of dat je juist super veel energie hebt als je jouw dag net even wat anders indeelt.

Je lichaam is de graadmeter van hoe je met jezelf omgaat. Doordat je in de yogales je grenzen gaat zien en de variaties in hoe het lichaam zich gedraagt, leer je de taal van je lichaam (en dus geest) spreken. Je leert kortom, wat je werkelijk nodig hebt en hoe je werkelijk vriendelijk voor jezelf kunt zijn.

Door yoga leer je je eigen uitknop kennen
En dat brengt me meteen bij het laatste punt. Indien je regelmatig naar yoga gaat ga je veel beter begrijpen waarvan je ontspant of juist gespannen raakt. Als je dat geheel van grenzen en behoeften gaat zien en je herkent je eigen (lichamelijke) reacties, dan kun je ook eerder ‘stop’ roepen.

Neem de stap vandaag en meld je aan! Klik hier om je aan te melden