Meditatie is een levensweg. Mediteren kan helpen om het leven te aanvaarden, zonder waardeoordeel of verwachting dat het anders zou moeten zijn dan het is. Meditatie geeft onmiddellijk ontspanning en innerlijke rust. Ook kom je weer terug in je balans.

Op donderdagavond van 20.15 tot 21.15 is de meditatie gericht op ontspanning en innerlijke rust (Shamatha meditatie). Een uurtje ontspannen thuiskomen bij jezelf. Ook mogen er vragen gesteld worden en kunnen ervaringen gedeeld worden. Deze avond wordt begeleid door Alda.

Je kunt op ieder moment meedoen en instromen in deze groepen en je hoeft geen ervaring in mediteren te hebben.
Mediteren kun je zittend doen op de grond, stoel, krukje of zelfs liggend!

Maak het jezelf zo comfortabel nodig in de les. Dus neem mee wat je nodig hebt. Wellicht een heerlijke meditatiesjaal, dekentje of meditatiekussen.

Voordelen van mediteren

  • Betere slaap
  • Betere focus en concentratie
  • Lagere bloeddruk
  • Sterker immuunsysteem
  • Minder angst
  • Verminderde schrikreactie
  • Meer emotionele balans
  • Afnemen en/of voorkomen van een depressie
  • Compassie     
  • Minder gevoelens van eenzaamheid
  • Je wordt gelukkiger 

We hebben waarschijnlijk allemaal weleens gehoord van het brede scala aan voordelen die je kunt behalen door regelmatig te mediteren, maar soms is het moeilijk om te beginnen.

Om te beginnen onderstaand de directe voordelen als je begint met meditatie.

  • Vermindert stress
  • Verbetert je gevoel van welbevinden
  • Vermindert reactiviteit, zet aan tot meer positieve relaties
  • Versterkt creativiteit
  • Stelt je in staat tot het nemen van heldere beslissingen

En dat is nog maar een korte opsomming. Hoe gaan we beginnen? Wanneer je begint met een meditatiesessie hoef je alleen maar 10 tot 15 minuten tijd te nemen en dan kun je het geleidelijk uitbouwen. Zoek een rustige plek waar je comfortabel kunt zitten.

In Meditatie vind je drie lagen:

  • Beweging – dit vermindert de rusteloosheid in je lijf voordat je voor langere tijd gaat zitten en je kunt diverse asana’s (yoga houdingen) hiervoor gebruiken.
  • Ontspanning – ontspant je geest en lichaam en vergroot je concentratie. Je kunt de korte ontspanningsoefening  gebruiken.
  • Stilte – laat je mind tot rust komen en brengt meer helderheid in ieder aspect van je leven. Sluit je ogen – als ze niet al dicht waren – en sta je mind toe te rusten. Wanneer er gedachten opkomen, richt je je weer op je ademhaling. Wanneer je klaar bent, open je je ogen en sta jezelf toe een paar minuten te blijven zitten, merk op hoe je mind voelt terwijl je terugkeert naar de materiële wereld.

Je leven zal prettiger worden wanneer je deze korte meditatie regelmatig doet en brengt een groter gevoel van innerlijke vrede. Wanneer je het echt prettig vind kun je het gedurende de hele dag een aantal keren doen.